Klassisk och tydlig med en spontan twist

Klassisk och tydlig med en spontan twist

”Att göra något som ser enkelt ut är ofta väldigt svårt,” säger den svenska designstudion Front apropå sin fåtölj Agda för Ire Möbel, en bekväm och nä möbel i klassiska material.
De beskriver fåtöljen som en ”tydlig karaktär”,
som trots sin klassiska utformning ändå bär spår av studions experimentella sätta arbeta. Grundarna Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist, som arbetat ihop sedan 2004, har precis fly at till nya lokaler i Vasastan i Stockholm, där de känner sig inspirerade av ett nytt område. De har designat möbler för en imponerande rad internationella varumärken, däribland Moroso, Moooi, Kartell, Thonet och IKEA, men Agda är deras första möbel för Ire.

Berätta om er fåtölj Agda, vem är det?
”Agda är den nya bekantskapen som känns bekant på e trevligt sätt men ändå överraskar, en sån där vän som man har en fantastiskt trevlig och avslappnad kväll med.”

Hur ser man a det är ni som är formgivarna bakom den?
”Vi har arbetat fram den här fåtöljen i nära samarbete med Ire, och e av målen har varit a skapa en fåtölj som känns både Ire och Front. Fåtöljen har e klassiskt u ryck genom valet av material, men u rycket känns ny och uppdaterat med sättet vi vävt banden och den tunna lackade metallstommen som är i ton i ton med banden. Det är
en bekväm och nä fåtölj, med nya tekniska lösningar och materialkombinationer som textilband och metall.”

Vad var utgångspunkten med fåtöljen?
”Vi ville arbeta med e klassiskt material som sadelgjord, e material som ofta finns dolt i konstruktionen och som vi också tycker passar Ire. Vi ville också arbeta med vävning där vi har inspirerats av klassiska vävtekniker, men vi har också använt oss av spontanitet och oregelbundenhet för a ge fåtöljen e uppdaterat u ryck. Agda har en nä metallstomme som har en skirhet som inte skulle vara möjlig i böjträ.”
Berätta lite om tillverkningen och miljöaspekten runt fåtöljen, hur har era tankar utvecklats under arbetets gång?
”A göra något som ser enkelt ut är ofta väldigt svårt. Det har varit många olika turer med tekniska lösningar för a kunna få fram vävningen och komma på hur den ska fästas på e bra sä , så a det ser sådär enkelt och självklart ut. Vi har arbetat med elastiska textilband, som finns i massa stoppade möbler men nästan alltid är dolt. Men i den här fåtöljen finns inga material dolda, vilket gör a den blir väldigt ärlig och tydlig.”