En öronlappsfåtölj som signalerar avskildhet

En öronlappsfåtölj som signalerar avskildhet

Mats Broberg och Johan Ridderstråle, som drivit Broberg & Ridderstråle sedan 2006, beskriver sin fåtölj Eva som
en stor personlighet som vågar ta plats i e rum ”utan a för den skull vara bullrig och högljudd”. I deras studio på Kungsholmen i Stockholm jobbar dom med den första prototypen av fåtöljen, som med sin höga rygg och avskärmande huvudstöd ämnar ge användaren ”lite lugn och ro.” Broberg & Ridderstråle är kanske mest kända för sina framgångsrika möbler och accessoarer för företag som Klong, Asplund, Röshult och Adea, men de lägger minst lika mycket tid på inredningar av butiker och privathem.

Vem är er fåtölj Eva?
”Eva är en öronlappsfåtölj med en extra hög rygg och e huvudstöd som skärmar av omgivningen och ger användaren lugn och ro. Det är en möbel som sticker ut visuellt, men som samtidigt signalerar avskildhet. Eva har en stor personlighet utan a för den skull vara högljudd.”

Vad var utgångspunkten, själva grundidén, till fåtöljen?
”Formgivare brukar ju önska sig öppna spelytor som inte hämmar skapande och fantasi, men ibland kan en tydlig brief vara tacksam - då har man vissa givna riktlinjer a utgå ifrån. Vi skulle göra en öronlappsfåtölj och det första som etablerades var det bågformade huvudstödet och de framskjutande bakbenen som gav fåtöljen en uttrycksfull karaktär. Det blev grunden som Eva byggde vidare på.”
Ofta startar man ju med en so a och utvecklar den vidare till en serie eller familj. Kändes det ovant a börja med en fåtölj som solitär?
”En fåtölj av det här slaget är för oss mer besläktad med en stol än en so a, och därför kändes det inte så konstigt a behandla Eva som en solitär. En möbel får ofta e andra liv efter a den lanserats, vilket är något man som formgivare sällan styr över själv. Därför är en vidareutveckling av en familj inte omöjlig. Vi betraktar aldrig e projekt som helt avslutat.”

Berätta lite om tillverkningen och miljöaspekten runt fåtöljen, hur har era tankar utvecklats under arbetets gång?
”Ire driver e väldigt aktivt och progressivt arbete med miljövänlig anpassning av produktionen. Därför utgick vi från enkla men hållbara material med bästa förutsättningar att både vara skonsamma mot miljön och samtidigt fungera som en hållbar produkt. Vi har alltid varit övertygade om a en möbel som inte slängs är en möbel som fungerar bäst för både människa och miljö.”